Saturday, June 24, 2017

Saobraćajne nezgode pri preticanju


Svi smo mi i sami svjedoci velikog broja saobraćajnih nezgoda koje se stalno dešavaju na našim putevima. Naravno, svaka saobraćajna nezgoda ima ''uzrok'', odnosno nešto zbog čega se saobraćajna nezgoda dogodila. Samo neki od mnogobrojnih uzroka saobraćajne nezgode su:


· brzina

· psiho-fizičko stanje vozača

· mimoilažnje

· skretanje, okretanje i vožnja unazad

· zaustavljanje i parkiranje

· nepropisno kretanje pješaka

· nepropisno stanje puta i opreme

· preticanje

· obilaženje itd.

Ogroman broj saobraćajnih nezgoda se dešava baš pri preticanju vozila. Veliki je udio preticanja u ukupnom broju saobraćajnih nezgoda, a posebno od udjela posljedica nezgoda pri preticanju u ukupnim posljedicama svih saobraćajnih nezgoda.

U ukupnom broju registrovanih saobraćajnih nezgoda posljednjih desetak godina bilo je od 6,5% do 8,5% saobraćajnih nezgoda pri preticanju.

Kada se raščlane saobraćajne nezgode prema posljedicama one mogu biti:

· sa materijalnom štetom

· sa nastradalima

· sa poginulima

Najveći udio preticanja je kod saobraćajnih nezgoda sa materijalnom štetom (sve saobraćajne nezgode sa velikom materijalnom štetom), oko 8,5% i kod saobraćajnih nezgoda sa poginulima 7,0%,

Veoma bitna stavka kod saobraćajnih nezgoda pri preticanju je gdje se zapravo dešavaju sve te nezgode, tj.na kakvim mjestima i putevima.

Najveći broj saobraćajnih nezgoda se dešava u naseljenim mestima (oko 81%), ali nezgode pri preticanju (oko73%). Dok su ostale nezgode locirane najčešće na ulicama, nezgode pri preticanju su češće na prolascima puteva kroz naseljena mjesta (35%), ali su česte i na otvorenim putevima (26%). Udio preticanju ukupnom broju nezgoda je najveći na otvorenim magistralnim putevima (14%), a zatim na raskrsnicama otvorenih puteva (10%) i prolascima puteva kroz naseljena mjesta (8,5%).

INOSTRANOST KAO OBILjEŽJE NEZGODA PRI PRETICANjU


Saobraćaj, posebno bezbjednost saobraćaja, ima veoma izraženo obilježje inostranosti.Zbog geografskog položaja naše zemlje, prisustvo stranih vozača je izraženo. Nije ista struktura saobraćajne nezgode u kojoj učestvuju vozači stranci i domaći vozači. Ovo je posebno izraženo kod saobraćajnih nezgoda pri preticanju.

Vozači-stranci imaju znatno veći broj nezgoda na otvorenim putevima (58%) nego ostali vozači (28%). Najveći broj nezgoda pri preticanju (sa učešćem stranih vozača), u naseljenim mjestima, događa se na magistralnim i regionalnim putevima kroz naseljena mjesta (84%). Na ovim putevima raste i procenat preticanja u ukupnom broju nezgoda (oko 14%). Najveći broj nezgoda na otvorenim putevima (sa učešćem stranih vozača) događa se na magistralnim putevima(82%), gdje je najveći udio preticanja (22%). Ovakvi rezultati se mogu tumačiti strukturom saobraćajnog toka.

 Naime, strani vozači i jesu najprisutniji na magistralnim putevima i na tranzitnim putevima (magistralni i regionalni) kroz naseljena mjesta.

 Očigledno je da su nezgode pri preticanju znatno prisutnije kod stranih vozača nego kod domaćih.

NASTRADALI UČESNICI NEZGODA PRI PRETICANjU


Preticanje nije jednako opasno za sve učesnike u saobraćaju. Pitanje se postavlja, koji su to učesnici koji najviše stradaju u preticanju.

 U saobraćajnim nezgodama najčešće ginu vozači (45% do 50%), a zatim putnici (35% do 45%). Pješaci su treći po ugroženosti sa oko (10% do 15%). Preticanje nije jednako opasno za ove tri kategorije. Na osnovu nekih analiza uočeno je da, u procesu preticanja, više stradaju vozači i putnici nego pješaci. Preticanje je najznačajnije za bezbjednost putnika, jer od 10% do 15% svih poginulih putnika gine u preticanju. Preticanje je nešto manje važno za bezbjednost vozača, jer 10% do 12% vozača gine pri preticanju. Među svim poginulim pješacima samo oko 2% do 4% gine pri preticanju.

TABELA:

pokazatelji težine svih saobraćajnih nezgoda i težine saobraćajnih nezgoda prim preticanju



broj poginulih  broj teško broj lakše
na 100 SN povrijeđenih povrijeđenih
na 100 SN na 100 SN
sve SN 10.7 45.8 78.4
SN pri preticanju 12.7 52.6 88.4
ostale SN 10.6 45.4 77.7


http://book.tsp.edu.rs

No comments:

Post a Comment

I prespora vožnja ugrožava saobraćaj

"Besni" automobili sa bahatim vlasnicima, koji "legnu na gas" prva su asocijacija na opasnu vožnju, ali manje je pozn...